Nu volgt een wat meer wiskundige uitleg om impedanties te bepalen. Deze aanpak wordt ook wel imaginair of complex rekenen genoemd. Dit hoofdstuk is niet direct belangrijk voor het examen: voor de fijnproevers zou ik zeggen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enkele bijzonderheden : |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toen we de impedantie van een seriekring bepaalden, hebben we genoteerd dat deze uitgedrukt wordt als 6,7 Ω met een stroom uit faze van 26,6 °. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deze notatie wordt ook wel eens polairecoordinaten genoemd.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De waarden die we voor een seriekring berekenden, leverden ons een resultaat onder polaire vorm op, m.a.w. Z (impedantie van de kring) is gelijk aan de hypotenusa van de rechthoekige driehoek met als basis de waarde van de weerstand en als hoogte de waarde van de reactantie. Dit systeem is zeker correct, maar het biedt ons een minder duidelijk beeld van de toestand want het geeft geen eenvoudige aanduiding van de aard van de reactantie ( is die capacitief of inductief ?). Dit kunnen we wel berekenen. Het is zo dat dikwijls de rechthoekige coördinaten gebruikt worden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enkele details :
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Z is de impedantie van de getoonde seriekring, 6 stelt de resistiviteit of weerstandswaarde voor en 3 het reactief deel van de impedantie, alles uitgedrukt in Ohm. Wat nu met die ” j ” ? |
De “j” geeft ons een aanduiding dat we met
vectoriële notatie bezig zijn en dat we nooit eenvoudigweg
de waarden 6 en 3 mogen optellen. Beide vectoren staan 90 °
op elkaar ( bekijk de tekening).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De waarden die dit “merkteken” dragen zijn “complexe getallen”: we werken dan met complexe impedanties. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Werken met complexe getallen vraagt toch een diepere kennis dan voor het examen nodig is. We zullen daarom wat vereenvoudigen. |
Trachten we de polaire waarden via de complexe uit te
drukken:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conventies : |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Weerstand R |
Z = R + j0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inductie L |
Z = 0 + jL ω |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Capaciteit C |
1
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wat uitleg: Eigenlijk niets nieuws. Neem nu een weerstand met de aanduiding van j 0 dan betekent dat, dat er GEEN inductieve reactantie is. De weerstand =0 en de +j voor de reactantie Lw wijst naar een spanning die voorijlt op de stroom. |
Hetzelfde dient gezegd voor de capaciteit. De 0 en de reactantie van de condensator door de-jverwijst naar de spanning die naijlt op de stroom of anders uitgedrukt, de stroom ijlt voor op de spanning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We stellen vast dat de impedantie voor elk type onderdeel
in een kring uit twee delen is samengesteld. Wetende dat:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onze nieuwe kennis toegepast op de basiscomponenten : |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben een weerstand van 50 Ω, hoe stellen we dit voor als serieimpedantie ? |
Het gaat om een zuivere weerstand dus is het imaginair deel
0. Dan: Z = R en dus
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We hebben een condensator van 100 pF, de kring werkt op een frequentie van 50 MHz: wat is zijn notatie ? |
Het gaat hier over een reactantie en daarom moeten we met
de frequentie rekening houden. We zien dit in de term ω
.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We beschikken over een spoel van 10 µH aangesloten op een wisselspanning van 50 MHz, wat is dan de notatie ? |
We gaan op een zelfde manier te werk. We weten dat e X =
Lω.
dus Z = 0 + j 3140 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Om onze kennis nog wat verder uit te diepen: stel we hebben een kring van Z= 48 + j25. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 – Wat is de impedantie van deze kring ?
Betreffende de defasering hebben we als tangens = X/R weze 25/48 = 0.52 Om nu de hoek te kennen moeten we ons rekentoestelletje gebruiken ( de ouderwetse rekenlineaal mag ook !) . We zoeken de functiearctangens. en vinden : 27,5 |
3 – En het complement nu ?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Om van Z naar Y of van Y naar Z over te stappen gaan we
systematisch de formules toepassen wetende dat de complexe
impedantie van de vorm Z= R +jX of Z = R – jX
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Startend van Z = R +jX |
R X
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Startend van Y = G + jB |
G B
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samenvatting van deze methode: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een probleem : |
Dit voorbeeld komt uit het boek ” The ARRL UHF/Microwave experimenter’s manua l” dat ik de geinteresseerden kan aanbevelen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
We gaan de kring links analyseren en uitrekenen. Gevraagd is de impedantie tussen beide aansluitklemmen en eventueel, de faseverschuiving tussen stroom en spanning. De kring werkt op 1 GHz |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1e stap :
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2e stap :
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We berekenen de reactantie van ( 1/Cω ) de condensator op 1
GHZ: we vinden 159 Ω .
Ter herinnering in het geval van de condensator, (ZC= 0 -j159) is 0 het resistief deel (R) en 159 het reactieve deel (X) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor de weerstand weten we dat:
|
Voor de condensator weten we dat:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het zal wel opgevallen zijn dat voor de overgang van impedantie naar admittantie het teken van de reactantie verandert. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu kunnen we de admittanties optellen wat ons oplevert:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overgang van Y naar Z :
Dit is de impedantie van de condensator in // in parallel
met de weerstand.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3e stap :
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ditmaal is de inductantie in serie met de
rest. De impedantie kunnen we nu zonder meer bijplaatsen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nu voegen we de impedantie van de spoel bij de reeds
berekende impedantie (zie hoger) :
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blijft nog het uit fase lopen van de stroom op spanning of
omgekeerd.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
“Gelukkig” behoort dit niet tot de examenstof. Toch kunnen er geïnteresseerden zijn die na het examen wel wat meer over elektronica willen weten. Dit hoofdstuk vormt een eerste aanzet om ook andere onderwerpen uit te diepen. |